სწავლანი > განმარტებანი
მწვალებლებთან მეგობრობის შესახებ
საეკლესიო სამართალი კრძალავს მკურნალობას ებრაელ ექიმთან და ეს კანონი არავის გაუუქმებია, ისევე როგორც მოთხოვნა შეჩერდეს მსახურება, თუ ტაძარში მწვალებელი შემოვა. მაგრამ ხშირად ვეკითხებით თუ არა თერაპევტს მისი სარწმუნოების შესახებ და დაუყოვნებლივ ვაძევებთ თუ არა ჰოროსკოპების მოყვარულთ ეკლესიიდან? რამდენად გამოიყენება დღეს ძველი კანონები, რომლებიც კრძალავენ ურთიერთობას მწვალებლებთან? რისთვის იქნა დაწესებული ეს და მათი მსგავსი აკრძალვები? ამ კითხვებზე პასუხობს მღვდელი დიმიტრი პაშკოვი, წმიდა ტიხონის მართლმადიდებლური ჰუმანიტარული უნივერსიტეტის ეკლესიის ისტორიისა და კანონიკური სამართლის კათედრის უფროსი მასწავლებელი.
***
აკრძალულიც და ნებადართულიც
აკრძალულიც და ნებადართულიც
მწვალებლებთან ურთიერთობის მარეგულირებელი ძველი საეკლესიო კანონები აშკარა წინააღმდეგობაშია თანამედრდოვე პრაქტიკასთან. ჩვენ ვაწყდებით რთულ საკითხს თუ როგორ და რა შემთხვევაში გამოვიყენოთ ძველი კანონები, რამდენად შესაძლებელია მათი გამოყენება სხვადასხვა ვითარებაში. პრობლემათა რიგში შედის ასევე საკითხი თუ რამდენად შეესაბამება ეკლესია თავის დროებას საეკლესიო სამართლის თვალსაზრისით.
საეკლესიო სამართალთან დაკავშირებით მართლმადიდებლური ეკლესია საკმაოდ კონსერვატულია. ის ცდილობს დაიცვას ძველი განწესებები, ხოლო თუ რაიმეს შეცვლა სრულიად აუცილებელია, ეკლესია იღებს ახალ კანონს, მაგრამ ისე, რომ არ ცვლის ძველს. და მაშინ ძველი და ახალი შეიძლება შევიდნენ ურთიერთწინააღმდეგობაში. სამოქალაქო სამართალში წინააღმდეგობები უქმდება კოდიფიკაციის პროცესში, როდესაც სამართლის ნორმები მუშავდება და ახლდება წინააღმდეგობის, ცალკეული ნორმების შეუთავსებლობის აღმოფხვრის მიზნით. ის ასევე მიზანმიმართულია იმისკენ, რათა შეავსოს სიცარიელენი, რომლებიც მუდმივად ჩნდება სამართლებრივ სფეროში.
მაგრამ სჯულმდებლობის კოდიფიკაციით მარტო სახელმწიფო როდია დაკავებული. მაგალითად, XX ს-
მაგალითად, წმიდა მოციქულთა მე-
რატომ არის აკრძალული
ძველი კანონები კრძალავენ სწორედ რელიგიურ ურთიერთობას მწვალებლებთან, ანუ ერთობლივ ლოცვას და ღვთისმსახურებებსა და საიდუმლოებებში მონაწილეობას (მოციქულთა კანონები 45-
ამავე აკრძალვებს უნდა განვაკუთვნოთ ჯვრისწერის აკრძალვა მწვალებელთან ან სხვა რელიგიის მიმდევართან, რადგან ქრისტიანული ქორწინების ფუნდამენტი არის მართლმადიდებლური სარწმუნოება. ერთადერთი ჩემთვის ცნობილი კანონი, რომელიც კრძალავს ყოფით ურთიერთობას, -
________________
1. აი როგორ ჟღერს ეს კანონი: "არც სამღვდელო პირმა და არც ერისკაცმა არავითარ შემთხვევაში არ უნდა იხმიოს იუდეველთა მიერ მიწოდებული უფუარი; არ უნდა იმეგობროს მათთან; ავადმყოფობისას არ უნდა მოუხმოს და მკურნალობა მათაგან არ მიიღოს; არც აბანოში იბანაოს მათთან ერთად. ამ განწესების დამრღვევი სასულიერო პირი განიკვეთოს, ერისკაცი კი წმინდა ზიარებიდან განკანონდეს"
________________
მაგრამ, როგორც აღმოჩნდა მასში ლაპარაკია უპირველეს ყოვლისა რელიგიურ ურთიერთობაზე. ანტიკური მედიცინა, მათ შორის ებრაული, პრაქტიკაში ამკვიდრებდა მკურნალობის რაციონალურ მეთოდებს, ასევე იმას, რასაც დღეს ჩვენ არატრადიციულ მედიცინას ვუწოდებთ. მისი მეთოდები შეიცავდა ლოცვით წეს-
მწვალებლებთან რელიგიური ურთიერთობის აკრძალვას გააჩნია რამოდენიმე მიზანი.
პირველი -
მეორე -
ხოლო მესამე მიზანი ამ კანონებისა არის მისიონერული, რადგან ისინი, ვინც რჩებიან ეკლესიის საზღვრებს გარეთ, ხედავენ რა მათდამი ეკლესიის პრინციპულ პოზიციას, ერთნი -
რატომ არის ნებადართული
არსებობს ასეთი პრინციპული აკრძალვა -
გარდა ამისა, განკვეთამ შემცოდე ადამიანში უნდა აღძრას გულწრფელი სინანული. რადგან სასჯელის ეს ზომა მოქმედებს სწორედ მაშინ, როდესაც ადამიანი ნამდვილად გრძნობს თავს სულიერ ვაკუუმში. გრძნობს, რომ ის მოაკლდა რაღაც მნიშვნელოვანს. პირველ რიგში ზიარებას, მაგრამ არა მარტო ღმერთთან თანაზიარობას, არამედ თავის მეგობრებთანაც. ასეთია ამ კანონების აზრი.
მაგრამ დღევანდელი რეალობა ისეთია, რომ ჩვენში მონათლულ ქრისტიანთა ურიცხვი რაოდენობა წარმოადგენს ე. წ. "სამჯერად ქრისტიანს". ანუ ისეთ ადამიანებს, რომლებსაც მხოლოდ ნათლავენ, აქორწინებენ და წესს უგებენ. ისინი კითხულობენ ჰოროსკოპებს, დადიან მკითხავებთან, მისდევენ ათასგვარ ოკულტურ და ცრურწმენულ ჩვეულებებს, იკეთებენ აბორტებს და ამას სულაც არ ნანობენ, რადგან ამგვარ საჭიროებას დრომდე და ჟამამდე არ გრძნობენ. თუკი მკაცრად მივყვებით ძველი ეკლესიის ნორმებს (მაგალითად, განუხრელად დავიცავთ წმ. მოციქულთა მე-
ამ კანონს თუ ფორმალურად მივიღებთ, მაშინ ჩვენ აღმოვჩნდებით სრულ ვაკუუმში, და ჩვენი სულიერად დაცემულ თანამემამულეთაგან ვერავინ გაიგებს, ვინ არიან ქრისტიანები, რა არის ქრისტიანობა, როგორ მივიდეთ აღსარებაზე და როგორ შევინანოთ საკუთარი ცოდვები. ამიტომაც, ამ ადამიანებმა რამენაირად რომ შეიცვალონ თავიანთი აზროვნება და ცხოვრების წესი, ისინი მაინც უნდა დადიოდნენ ეკლესიაში. არ შეიძლება მათი სრული მოკვეთა, არამედ საჭიროა ურთიერთობა მათთან. ოღონდ ეს ურთიერთობა მიზნად უნდა ისახავდეს მათი ცხონების სურვილს. ჩვენ გვსურს, რომ ისინი შემოუერთდნენ მართლმადიდებლურ სარწმუნოებას და მთელი სისავსით იცხოვრონ საეკლესიო ცხოვრებით.
წმ. ბასილი დიდს (დაახლ. 330-
ეს გადმოცემა წარმოადგენს არსებული აკრძალვებისადმი გონივრული მიდგომის უბადლო მაგალითს. რა თქმა უნდა, არიან მწვალებლები, რომლებიც თავიანთ მწვალებლობაში დაიბადნენ და რომელთა არასწორი შეხედულებები ასწლეულებს ითვლიან, მათთვის ჩვენი ბოიკოტი არაფერს ნიშნავს. ძველი კანონები იქმნებოდა მაშინ, როდესაც მწვალებლობა ეს-
წყარო: pravmir.ru